Top menu

Badania opinii

Badania opinii dostarczają wiedzy o postawach i preferencjach społeczeństwa, która jest niezbędna do odpowiedniego rządzenia w demokracji. Podmioty życia publicznego bardzo często wykorzystują badania opinii do komunikacji ze społeczeństwem w celu zwiększenia udziału obywateli przy podejmowaniu decyzji.

Obszary badań

Badania opinii

Badania opinii dostarczają wiedzy o postawach i preferencjach społeczeństwa, która jest niezbędna do odpowiedniego rządzenia w systemie demokratycznym. 
Podmioty życia publicznego bardzo często wykorzystują badania opinii do komunikacji ze społeczeństwem w celu zwiększenia udziału obywateli przy podejmowaniu decyzji.
Bardzo często badania społeczne wykorzystywane są w trakcie podejmowania trudnych decyzji oraz gdy istnieje wiele rozwiązań w danej kwestii i potrzebna jest znajomość opinii społeczeństwa, tak aby podjęta została decyzja uznawana za właściwą przez zainteresowane osoby.

Badania opinii wykorzystywane są w trzech obszarach:

Politycznym:

  • ustalenia preferencji partyjnych;
  • oceny działań podmiotów sektora publicznego;
  • przeprowadzania sondaży wyborczych;
  • badania reakcji na aktualne wydarzenia.

Konsumenckim:

  • badania wzorców zachowań;
  • badania nastrojów konsumenckich;
  • sprawdzenia satysfakcji klientów;
  • poznania opinii klientów o usługach firmy.

Pracowniczym:

  • oceny motywacji i satysfakcji pracowników;
  • sprawdzenia efektywności szkoleń;
  • zbadania zadowolenia pracowników.

Techniki wykorzystywane w badaniach opinii:

  • ankieta telefoniczna,
  • ankieta bezpośrednia.